عضو شورای شهر تهران: خطر نابودی کوه بی بی شهربانو با انفجارهای که برای تامین سیمان صورت میگیرد/ سرقت از گورستان زیرین شهرری و نقارهخانه
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۷۷۳۷۰۷
رییس کمیته گردشگری شورای شهر تهران گفت: کوه بی بی شهربانو حالا یک تپه است شاید تعجب کنید که چرا جای کوه از عنوان تپه استفاده کردم. اگر سری به این محوطه زده باشید می بینید که از آن کوه با عظمت تنها اسمش و تپه ای در مجاورت مقبره بی بی شهربانو باقی مانده است.
به گزارش ایلنا، سیداحمد علوی، عضو شورای شهر تهران در ابتدای جلسه پنجاه و هشتم شورا گزارشی از بازدید خود از پروژه های فرهنگی و گردشگری دارای اولویت منطقه ۲۰ ارایه کرد و گفت: کارخانه سیمان ری از نخستین کارخانه های سیمان در ایران است که در سایه بی توجهی های صورت گرفته در دوره های گذشته، تعدادی از وسایل و قطعات ارزشمندی که در این کارخانه بوده به سرقت رفته است و با توجه به اینکه بسیاری از دستگاه ها در کارخانه موجود است بهره برداری از موزه باید تشدید شود چرا که خطر غیب شدن سایر وسایل نیز وجود دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
علوی همچنین در خصوص مشکلات گردشگری در منطقه چشمه علی گفت: سال گذشته طرحی جهت ساماندهی این محدوده توسط شهرداری منطقه 20 تهیه شده بود اما به دلیل عدم توجه به ضوابط میراث فرهنگی مورد تایید واقع نشده است. تدوین و تصویب این طرح می بایست سریعتر عملیاتی شود.
وی ادامه داد: همچنین با توجه به پتانسیل و ارزش های مهم در محوطه باستانی تپه چشمه علی، می بایست با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، فضایی برای نمایش پیشینه تاریخی این محدوده و آثار به جای مانده ایجاد کرد. این موضوع در گردشگری این محدوده بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
رییس کمیته گردشگری شورای شهر تهران تاکید کرد: هم اکنون فقدان پارکینگ، دسترسی راحت مراجعه کنندگان به سنگ نبشته و درج یادگاری و کنده کاری روی این اثر ارزشمند تاریخی، فقدان سرویس بهداشتی و اماکنی برای ارائه خدمت به گردشگران از جمله ضعف های عمده چشمه علی برای تبدیل به مکان گردشگری شده است.
وی با اشاره به کاهش دبی آب چشمه علی بر اثر حفاری تونل مترو افزود: این اتفاق موجب تغییر رفتار خاک و فرونشست هایی در منطقه شده است.
علوی از هجوم سارقان به گورستان زیرین شهرری، برج اینانج و نقاره خانه خبر داد و گفت: با توجه به وجود آثار ارزشمند مدفون در این محوطه باستانی پتانسیل بسیار بالایی جهت توسعه گردشگری تاریخی دارد و می بایست با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از این محدوده حفاظت بیشتری صورت گیرد و کاوش های علمی و مستندنگاری صورت پذیرد. متاسفانه رها شدن این محوطه زمینه را برای حضور سارقان اشیاء تاریخی مهیا کرده و جای جای این محوطه آثار کاوش این سارقان به چشم می خورد.
علوی گفت: کوه بی بی شهربانو حالا یک تپه است شاید تعجب کنید که چرا جای کوه از عنوان تپه استفاده کردم. اگر سری به این محوطه زده باشید می بینید که از آن کوه با عظمت تنها اسمش و تپه ای در مجاورت مقبره بی بی شهربانو باقی مانده است. از همین جا اعلام می کنم که شهروندان آخرین عکس های خود را با کوه و مقبره بی بی شهربانو بیندازند که با ادامه روند فعلی در آینده نزدیک دیگر اثری از کوه باقی نمی ماند.
او با اشاره به تصاویر موجود از این کوه و اطراف آن گفت: همانگونه که در تصاویر مشخص است، برداشت بی رویه کارخانه سیمان از این کوه، آن را به تپه ای میان دره های عظیم ناشی از برداشت بی رویه تبدیل کرده است. در صورتی که کوه بی بی شهربانو دارای ویژگی فرهنگی و طبیعی می باشد و می توان آن را بازتابی از منظر فرهنگی دانست.
علوی یادآور شد: بر همین اساس ستاد گردشگری شهرداری تهران اقدام به تهیه پرونده ثبت ملی منظر فرهنگی کوه بی بی شهربانو کرده است. این موضوع در جلسات متعدد در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مطرح گردید اما تاکنون تصمیمی گرفته نشده است و مذاکرات متعددی جهت ثبت آثار و تدوین حریم و ضوابط حفاظتی صورت گرفته که همگی بی نتیجه مانده است.
وی با اشاره به خطر نابودی مقبره بی بی شهربانو گفت: متاسفانه انفجارهایی که برای برداشت سیمان از کوه صورت می گیرد موجب ریزش کوه در اطراف مقبره بی بی شهربانو شده و این مقبره را به شدت تهدید می کند. هیچ بعید نیست با انفجار بعدی آثار به جامانده از کوه روی مقبره سقوط و آن را نیز نابود کند.
منبع: عصر ایران
کلیدواژه: کوه بی بی شهربانو شورای شهر تهران میراث فرهنگی چشمه علی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۷۷۳۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایشگاه کتاب تهران «گردشگری ادبی» را ترویج میکند/ تهران میتواند «شهر خلاق ادبی» شود
آرش نورآقایی با اشاره به اهمیت نمایشگاه کتاب تهران در ساختار فرهنگ کشور گفت: «گردشگری ادبی» با محور شاعران و ادیبان ایران میتواند در نمایشگاه کتاب ترویج یابد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، آرش نورآقایی کارشناس «گردشگری ادبی» با بیان اینکه گردشگری ادبی یک ژانر جدید در حوزه گردشگری است، گفت: گردشگری ادبی به صورت اختصاصی سابقه دیرینهای در دنیا ندارد؛ هرچند که وقتی افراد در موقعیتهای گردشگری ادبی قرار میگیرند به نوعی این شاخه از گردشگری اتفاق میافتد؛ مانند آنکه اشخاص در سفری بر مزار نویسنده یا شاعری نامدار حاضر شوند. همینطور بازدید از خانه یک نویسنده نیز «گردشگری ادبی» محسوب میشود.
نمایشگاه کتاب میتواند بخشی از «گردشگری ادبی» باشد
وی ادامه داد: طبق تعریفی که در دنیا از «گردشگری ادبی» صورت میگیرد، بازدید صرف از نمایشگاههای کتاب جز این ژانر محسوب نمیشود؛ اما این بدان معنا نیست که نمیتوان به موضوع نمایشگاه کتاب و «گردشگری ادبی» پرداخت. از آنجایی که شاخههای گردشگری در حال توسعه است و انواع گردشگری شکل میگیرد، میتوان «گردشگری ادبی» را نیز با گذر زمان توسعه داد و برای آن تعاریف جدیدی مشخص کرد. در واقع «گردشگری ادبی» رفتن به مکانهای واقعی و حتی خیالی اطلاق میشود که در داستانها خلق شدهاند.
این کارشناس حوزه گردشگری که در سال ۱۳۹۲ نخستین همایش «گردشگری ادبی» را به منظور جلب توجه فعالان حوزه گردشگری و ادبیات به این مقوله برگزار کرد، افزود: ایده ایجاد «گردشگری ادبی» را با برگزاری همایشی در همین رابطه در حدود یک دهه قبل پیگیری کردم، آن زمان حتی کلید واژه «گردشگری ادبی» در ایران مطرح نبود. حتی یکی از صاحب نظران حوزه گردشگری عنوان کرد که «گردشگری ادبی» یعنی چه؟ فردا میخواهید گردشگری ریاضی را هم راهاندازی کنید! آن زمان یک خبرنگار از میسیسیپی به ما پیام داد که چقدر خوب است که شما در ایران میخواهید «گردشگری ادبی» برگزار کنید.
وی افزود: من همیشه به پیشینه ادبی کشورم توجه داشتهام و بر اساس آن به این فکر میکردم که چقدر این موضوع میتواند در حوزه گردشگری کاربرد داشته باشد. با تحقیق متوجه شدم در دنیا چنین ژانری وجود دارد، آن زمان به یک تور «گردشگری ادبی» در دانشگاه آکسفورد برخورد کردم که تور گردشگری «شرلوک هلمز» بود. در حالی که شرلوک شخصیت خیالی بود، اما وقتی در گوگل ۱۰ آدرس مشهور دنیا را سرچ میکنیم آدرس خانه «شرلوک هلمز» به آدرس خیابان «بیکر پلاک ۲۲۱ ب» را به مخاطبان ارائه میکند.
نورآقایی ادامه داد: بعدها در سفرهایی که داشتم متوجه شدم خانه «رومئو و ژولیت» در شهر ورونا ایتالیا یکی از مقاصد پُر بازدید دنیاست؛ در حالیکه این دو شخصیت هرگز وجود خارجی نداشتند و ساخته و پرداخته ذهن ویلیام شکسپیر هستند. به همین دلیل من به تحقیق در مورد آثار ایرانی پرداختم. فیالمثل به بررسی رُمان «کلیدر» محمود دولتآبادی پرداختم و توانستم برخی از شخصیتهای داستان از جمله دُختر آقای گلمَمَد را پیدا کنم و خانه او و دختر، نوه و نتیجه او را هم بیابم. وسایلی که از گل مَمَد باقی بود را به من دادند. حتی از شناسنامه دخترش عکس دارم و بر این اساس یک گردشگری یک هفتهای در آن منطقه حول محور اتفاقی که در رُمان وجود داشت، شکل گرفت.
وی گردشگری ادبی رویداد محور را دارای دو جنبه معرفی کرد و افزود: وقتی بر اساس رویداد سفر میکنیم این به نوعی گردشگری رویداد هم محسوب میشود و همزمان طبق محتوای رویداد میتواند گردشگری ادبی نیز محسوب شود، مانند آئین بزرگداشت مولانا و نمایشگاه کتاب فارغ از اینکه میتواند یکی از اتفاقات مرتبط با گردشگری ادبی باشد. این میان البته باید برخی از ظرافتها را در نظر گرفت. در واقع باید توجه کرد چگونه میتوان به نمایشگاه کتاب به مثابه گردشگری ادبی نگاه کرد، صرف اینکه افراد به نمایشگاه بروند و کتاب بخرند، این گردشگری ادبی محسوب نمیشود. فضاها و اقتصادهای پیرامون نمایشگاه کتاب، گردشگری ادبی را شکل میدهند و میشود ایدههایی داشت که نمایشگاه کتاب به یک رویداد در حوزه گردشگری ادبی تبدیل شود.
نورآقایی توضیح داد: حضور فروشگاههای کتاب یا نمایشگاه کتاب میتواند در انتخاب یک شهر به عنوان «شهر ادبیات» موثر باشد. «یونسکو» با تعریف هفت زیرشاخه برای شبکه شهرهای خلاق مواردی، چون موسیقی، ادبیات، رسانه، خوراک، صنایع دستی و ... به موضوع ادبیات شهرها توجه کرده است. تهران با وجود شهرکتابها، نمایشگاه بینالمللی کتاب و رویدادهای ادبی در کافهها و... همچنین استفاده از گردشگری ادبی میتواند بدل به «شهر خلاق ادبی» شود. اینطور میتوان پرونده ثبت تهران به عنوان شهر ادبی را مطرح کرد. در جریان «گردشگری ادبی» مجموعه موقعیتهای «گردشگری ادبی» در تهران نظیر خانه موزهها، مقبرهها، تور کتابخانه ملی، تور کتابخانههای خلاق و... نشستهای ادبی در کنار نمایشگاه کتاب باید مورد توجه باشد، همچنین توجه به مکانهای معرفی شده در داستانها مانند ظهیر الدوله و یا کافه نادری بخشی از گردشگری ادبی است.
سهراب سپهری شاعری جهانگرد بود
این متخصص حوزه گردشگری ادبی در بخش دیگری از این گفتگو اشاره کرد: میتوان در نمایشگاه کتاب نشستهای تخصصی «گردشگری ادبی» را برگزار کرد. توجه و تحقیق نسبت به مکانهای مرتبط با ادبیات و شخصیتهای ادبی در «گردشگری ادبی» مهم است. خانه حافظ در کجای شیراز میتوانسته باشد؟ مسیر سفر ناصرخسرو قبادیانی از کجا تا کجا بود؟ به عبارتی نویسندگان زیادی در تاریخ ایران داریم که در رابطه با موقعیتها و مکانها صحبت میکنند. وقتی شاعر میگوید خوشا شیراز و وضع بیمثالاش یعنی چه؟ یا اشعار سهراب که در اشعار خود موقعیتهای زیادی را بیان کرده است. در گلستانه چه بوی علفی میآید و گلستانه مکانی بوده نزدیک خانه سهراب سپهری که مقبره او نیز در همان نزدیکی است.
نورآقایی گفت: سهراب سپهری یک شاعر جهانگرد بود که از قضا نقاشی هم میکرد؛ با قلم و قدم همکار بوده است. او سفرهای زیادی داشت، به ژاپن و نیویورک رفت و رکورددار فروش نقاشی در ایران است، اما هیچ کس به او از منظر سفرهایش نپرداخته است. مضامین سفر در شعرهای شاعران دیده وجود دارد. آنها در ذهنشان سفر میکنند. رستم در شاهنامه یک پهلوان است؛ اما او یک مسافر هم هست و مدام در حال سفر است. این مسائل را میتوان در نمایشگاه کتاب بررسی کرد. ایران میتواند به دلیل پیشینه ادبی بالا در «گردشگری ادبی» بسیار موفق باشد.
سیوپنجمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار میشود.